- Technológia, amely ma is működik -
• Az i-blue koncepció praktikus és sorozatgyártás-közeli tanulmány
• Az i-blue ötvözi a jelenleg rendelkezésre álló technológiákat, hogy jelentős javulást érjen el a hatékonyság területén
o i-blue csomag
o Új fejlesztésű 0,8 literes, háromhengeres turbómotor
o CNG (sűrített földgáz) alkalmazása
A Genfi Nemzetközi Autószalonon mutatta be a Hyundai Motor Co. az i-blue koncepciót, amely a jelenleg rendelkezésre álló technológiák optimális kombinációja (i-blue csomag) révén, valamint egy teljesen új motor és sűrített földgáz alkalmazásával valósul meg. Az i-blue koncepció segítségével lehetőség nyílik környezetbarátabb járművek sorozatgyártása.
Napjainkban a CO2 kibocsátás áll a környezetbarát politika élén. A Hyundai jelentős haladást ért el a széndioxid kibocsátás csökkentésében. Mivel az üvegházhatású gázok, a fogyasztás csökkentése és az erőforrások megőrzése mind sürgetőbb feladat, az új fejlesztések egyre fontosabbá válnak. Az i-blue koncepcióval a Hyundai közös nevezőre hozott számos modern technológiát, az egyre magasabb vásárlói igényeket és a törvényi követelményeket.
Az eredmény olyan technológiák sora, amelyek az i10, az i10 CNG, az i30 és a hamarosan érkező i20-as modelleken alapulnak, s céljuk az új, gyakorlati mércék felállítása a CO2 csökkentése és a gazdaságosság terén.
“Az i-blue koncepciót tekintsük olyan jellemzők bemutatójának, amelyek természetes módon továbbfejlődnek majd a jövő Hyundai modelljeiben. Ám ha az importőri, a kereskedői és a vásárlói igények megkövetelik, akár önálló, öko-dinamikus sorozat is válhat belőle. Akárhogy is lesz, az már most biztos, hogy kategóriaelső autókat gyártunk a CO2 kibocsátás terén – például a jelenlegi Santa Fe CRDi-t –, s az i-blue koncepció a gyakorlati bemutatása a Hyundai folyamatos elkötelezettségének a vevők és az ökoszféra irányába” - magyarázza Hans van Gent a Hyundai Motor Europe-tól.
Az i-blue emblémával ellátott modellek mindegyike jelentős mértékű csökkenést ért el a szennyező anyagok kibocsátása terén, ugyanakkor nem romlik a teljesítményük, megbízhatóságuk és az általuk nyújtott vezetési élmény.
Az i-blue csomag tartalma:
Bár az egyes modellekre nem feltétlenül ugyanazok az i-blue megoldások jellemzőek, a teljes csomag javulást ér el a légellenállás terén, javítja a motor és az erőátvitel hatékonyságát, illetve finomhangolásokat tartalmaz a futóműben és a karosszérián.
Aerodinamikai javítások:
Jelentős mértékű (akár 10 százalékos) csökkenés a légellenállási együtthatóban:
• az egyes modelleknél alkalmazott padló alatti áramvonalasítás,
• aerodinamikai szempontból optimalizált kerékjárati ívek elöl és hátul,
• optimalizált első légbeömlő és hátsó légterelő.
Hajtáslánc
Az üzemanyag-fogyasztás terén jelentős csökkenést eredményező tételek között van a:
• motor belső hatékonyságának javítása a hajtáslánc súrlódásának csökkentésével, alacsony súrlódású olaj használatával, és a hűtési rendszer optimalizálásával,
• a motorvezérlés szoftverének megváltoztatása, például a befecskendezési nyomás és a motor munkaütem időzítésének szabályozása, a kipufogógáz visszavezetés hatékonyabbá tétele, illetve a motor alapjárati fordulatszámának mérséklése,
• a motorvezérlő elektronika által irányított fokozat-visszajelző alkalmazása (az optimális kapcsolási időért),
• a Bosch Start & Stop rendszer alkalmazása (beleértve az intelligens generátort is).
Futómű
Annak érdekében, hogy maximalizálja az aerodinamikai és a fogyasztási előnyöket, a futóművet még tovább finomítja a Hyundai:
• a felfüggesztést körülbelül 15-20 mm-rel mélyebbre ülteti,
• nagyon alacsony gördülési ellenállású, nagyobb nyomással futó Michelin abroncsokat alkalmaz (i10: 175/55 R14; i30: 205/55 R16).
Erőátvitel
A Hyundai kutatásai rámutattak, hogy az ötfokozatú helyett hatfokozatú váltómű alkalmazása és a három utolsó fokozat áttételének hosszabbra vétele jelentősen csökkenti a motor fordulatszámát, s ezzel párhuzamosan mérséklődik a fogyasztás és az emisszió is. A változások között van:
• az ötfokozatú manuális váltó felváltása hatfokozatúval,
• az utolsó három fokozat áttételének hosszabbá tétele,
• a fokozat-visszajelző elhelyezése közvetlenül a műszerfalban.
Az i-blue járműpaletta
i30 blue
90 lóerős 1,6 CRDi dízelmotorjával az ötajtós i30 CO2 kibocsátása lenyűgözően alacsony: 125 g/km. Az i-blue csomaggal ez 15,2 százalékkal tovább csökken, s a CO2 emisszió csupán 106 g/km lesz. Természetesen ilyen mértékű csökkenés várható a fogyasztás terén is.
i10 blue
A 2007-ben bemutatott i10 a kifinomultság új szintjével ruházta fel a Hyundai palettájának belépő modelljét. A nagyon gazdaságos, 70 lóerős 1,1 literes CRDi ötajtós emissziós szintje eredendően nagyon csekély: 114 g/km CO2. Ám az i-blue U2 1,6 motor csomaggal ez az érték egészen 95 g/km-re csökkenthető. Ez, pedig nem kevesebb, mint 17 százalékos csökkenés.
i10 blue CNG
Az ökológiai szempontból optimalizált működésű jármű legjobb megoldása, azonban az új fejlesztésű, 0,8 literes, háromhengeres turbófeltöltéses motor (98 lóerő) és a földgázas üzemmód együttes alkalmazása. Ebben a formában az i10 blue CNG saját kategóriájának legjobb emissziós eredményét éri el: 65 g/km CO2.
A Hyundai és a környezet
A Hyundai mindig is a környezeti megfontolások, ezáltal a környezetvédelem élharcosa volt. Vásárlóinak kezdettől fogva a lehető leggazdaságosabb megoldást kínálja olyan technológiák alkalmazásával, amely megvédi őket és környezetüket. Jóval a törvényi szabályozás megszületése előtt a Hyundai valamennyi üzemében csökkentette a szennyező anyagok kibocsátását, és újrafeldolgozási eljárásokat vezetett be.
Elkötelezettségére jó példa az 1996-ban létrehozott ázsiai üzem megépítése. A gyár létesítéséhez 1700 fát kellett kiemelni és újraültetni Namyangban. Valamennyi károsanyag kibocsátást erős ellenőrzés alatt tartotta, és a Hyundai az első nagy gyártók között volt, akik teljes mértékben elkötelezték magukat a vízbázisú festékek mellett, továbbá csökkentették a visszamaradó szennyező anyagok mennyiségét, és az olyan veszélyes elemek alkalmazását, mint a kadmium.
A Hyundai ugyanebben az évben jelentette be az ULEV-programot (ultra-alacsony kibocsátású jármű), amely megfelelt a legszigorúbb károsanyag kibocsátás-csökkentési követelményeknek is, vagy még azoknál is kedvezőbb értéket produkált. Kifejlesztette saját ózonbarát klímagázát és fagyállót, amely több mint 100 ezer kilométerig használható.
A Santa Fe SUV bemutatásakor egy üzemanyagcellás változat is porondra lépett 2000-ben, majd pedig a hétköznapokban sikeresen teljesített a teszteken az Egyesült Államokban. 2004-ben a második generációs jármű a Tucson SUV alapjain mutatkozott be, s már számos továbbfejlesztést, többek között kedvezőbb hidegindítási jellemzőket mutatott fel fagypont alatti hőmérsékleten. A Daimler AG, a GM és a Nissan csapatai ellen küzdő Tucson FCEV volt az egyetlen üzemanyagcellás jármű, amely a legmagasabb pontszámot kapta meg a 2007-es Bibendum Versenyen Shanghaiban. A Bibendum Verseny, amelyet a Michelin hozott létre 1998-ban, olyan küzdelem, amely a fenntartható közúti mobilitást segíti elő négy fő terület kiemelésével: zajszint, üzemanyag gazdaságosság, szennyező anyagok és károsanyag kibocsátás.
A Tucson FCEV végsebessége eléri a 150 km/órát, hatótávolsága 350 km, a hidrogén 350 bar nyomás alatt van a tartályában. E huszonegyedik századi jármű szíve a 80 kW teljesítményű üzemanyagcella egység, amelyet a Hyundai másoktól függetlenül, saját maga fejlesztett ki.
A 2007. évi „Panasonic Solar Challenge” (napelemes meghajtású autók) elnevezésű versenyén, amelyet Ausztráliában rendeztek, a teljesen új fejlesztésű Hyundai i30 1,6 CRDi turbódízel megelőzte számos dízel és hibrid versenytársát a takarékos fogyasztás és az üvegház-hatást előidéző gázok mérséklése terén. A „Greenfleet” kategóriában induló i30 CRDi fogyasztási értéke csak 3,2 l/100 km volt, széndioxid kibocsátása pedig csupán 97 g/km volt a Darwin és Adelaide közötti 3000 kilométeren, s így legyőzte nemcsak a Toyota hibrid Priusát, hanem az Audi és a Peugeot dízeleit, sőt még egy BioBike-ot (bio-motorkerékpárt) is.
E sikerek magvait a Hyundai még a 90-es években vetette el, amikor intenzíven és önállóan kezdte fejleszteni azokat a technológiákat, amelyek a várakozások szerint megfelelnek majd a nemzetközi anti-emissziós törvényi előírásoknak. A szakemberek, berendezések és erőforrások e korai koncentrációjának az eredménye mutatkozik meg jelenlegi motorkínálatunkban, amely könnyedén teljesíti vagy felül is múlja az Euro 4 normákat, miközben kiemelkedően gazdaságos fogyasztási eredményeket produkál.
2004-ben a Hyundai programot indított nemzetközi környezetvédelmi munkájának további összehangolására és hatékonyságának növelésére. Egy vállalaton belüli környezetvédelmi bizottság és szakértői albizottságai gondoskodnak arról, hogy a környezetbarát elvek világszerte érvényesüljenek
Kevés olyan vállalat van még, amely ilyen mértékű környezetvédelmi elkötelezettséget tud felmutatni. Így a Hyundai számára az i-blue a következő logikus és praktikus lépés abba az irányba, hogy ügyfeleiknek a jól bevált, a legmegbízhatóbb és a legkedvezőbb árú technológiákat kínálhassa, s megfeleljen saját elkötelezettségeinknek is.